Zapojení umělci
Obsah stránky
Filip JAKŠ
Kurátor, lektor, hudebník a zvukový umělec, jehož tvorba se pohybuje na hranici mezi konceptuálním uměním, konkrétní poezií a experimentální hudbou. Ve svých performancích reaguje na specifika míst, která vnímá jako hudební nástroje. Zabývá se tématy neviditelnosti umění a hledání zvuku v umění.
Vystudoval dějiny výtvarného umění na KTF UK v Praze a doktorské studium na AVU, kde se věnoval experimentální poezii. Působil jako kurátor Gočárovy galerie v Pardubicích a vedl Galerii plastik v Hořicích. Jako pedagog se věnoval výuce dějin výtvarného umění a výstavnictví, podílel se na tvorbě učebnice výstavní prezentace a byl semifinalistou soutěže Global Teacher Prize.
V oblasti hudby a zvukového umění spolupracoval s divadelními soubory, připravoval rozhlasové kompozice pro ČRo Vltava a vystupoval na festivalech jako Pražské jaro či Tvárnost paměti. Jeho autorský hudební projekt Asstma propojuje výrobu nových hudebních nástrojů s experimentální zvukovou tvorbou.
Ve své pedagogické i umělecké činnosti propojuje teoretické znalosti s interdisciplinárním přístupem a hledáním nových forem umělecké interpretace.
Radek KALHOUS
Vystudoval Tvůrčí fotografii na Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě, s pedagogickým vzděláním zaměřeným na kreativitu středoškoláků. Zkušený fotograf, pedagog a mentor, který více než 30 let působí v oblasti reportážní i komerční fotografie.
Jako fotoreportér strávil 21 let ve vydavatelství MAFRA a jeho práce byla mnohokrát oceněna v soutěži Czech Press Photo. Pravidelně vystavuje v Česku i zahraničí a jeho tvorba se vyznačuje hlubokým porozuměním světlu, kompozici a vizuálnímu vyprávění. Ve své praxi se věnuje také kurátorské práci, digitálnímu zpracování obrazu a inovativním metodám, včetně zapojení umělé inteligence do fotografických procesů.
Jako pedagog působí na Univerzitě Pardubice a na Grafické střední odborné škole a gymnáziu v Přelouči. V minulosti byl ambasadorem FUJIFILM CZ, kde vedl workshopy na téma „Fotografie jako nástroj k osobnímu rozvoji“. V rámci individuálních kurzů propojuje fotografii s mindfulness a arteterapií, čímž podporuje kreativitu studentů a pomáhá jim rozvíjet vlastní tvůrčí rukopis.
Ve výuce klade důraz na pochopení fotografie jako uměleckého média s hlubokým vyjadřovacím potenciálem. Studentům pomáhá nejen osvojit si technické dovednosti, ale také rozvíjet vizuální citlivost a vztah k umění v širším kontextu.
Tomáš JIREČEK
Miluje improvizaci a zkoumá ji víc jak patnáct let z mnoha úhlů pohledu. Kouká na ni jako herec a lektor v divadelně improvizační skupině Paleťáci. Také jako trenér aplikovaní improvizace. Učí také soft skills (prezentační a komunikační dovednosti) a vede teambuildingy (adaptační kurzy a změna klimatu ve skupině).
Dále improvizaci zkoumá jako dramaterapeut při individuálních i skupinových terapiích, a to buď v jeho terapeutovně, pardubické neziskovce Cedr, která podporuje lidi s duševním onemocněním, nebo v Psychoterapeutickém centru v Hradci Králové. I jako slam poeta si zaimprovizuje, když sem tam vystoupí s velikány tohoto žánru. V odvětví mluvené poezie si pak vyrobil s Jakubem Klejchem a Milanem Duspivou pořad Kontrabásnění. A v neposlední řadě se zabývá improvizací jako vypravěč.
Jiří BAREŠ
Jiří se vyučil uměleckým řezbářem v dílnách v dílnách p. Břetislava Kafky v Červeném Kostelci. V dílnách se vyráběl mobiliář pro kostely a opravy starých soch, včetně povrchových úprav malováním a zlacením. Od roku 1987 působil jako umělecký řezbář v dílnách divadla DRAK. Od roku 1994 dokonce jako vedoucím dílen (truhlárna, řezbárna, krejčovna, atelier) Od roku 2021 pracuje sám na sebe.
Jiří o sobě píše:
„Protože jsem měl velké štěstí v sobě rozvíjet celý život kreativitu, mohu se v současné době věnovat činnostem v širokém rozsahu. Od výroby loutek z různých materiálů včetně kostýmů, divadel, sochařství ze dřeva a kamene, malování obrazů, psaní scénářů pro vlastní představení, psaní textů písní a hudby, pohádkových příběhů, básní, hraní loutkového divadla, koncertování s vlastní kapelou. V divadle i mimo něj jsem vytvářel a vedl několik výtvarných dílen pro děti i dospělé a učil děti ve výtvarném kroužku. Jako člen Unie výtvarných umělců vystavuji společně i samostatně své autorské práce.“
Na pinterestu najdete Jiřího jako Jiří Bareš woodcarve
Tereza ŠTĚPÁNKOVÁ
Tereza vystudovala režii a scenáristiku na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně a již několik let se audiovizuální tvorbě intenzivně věnuje. Pracovala na mnoha různorodých projektech v nejrůznějších žánrech. Její absolventský film „Cesta domů“ (dokument z poválečného období), získal několik ocenění a promítal se i na zahraničních festivalech. V hraném dokumentu „Svět je krásný“ pracovala s mentálně postiženými herci, film vyhrál dvě ocenění na festivalu Mental power.
Kromě hraných a dokumentárních filmů vytvořila i několik propagačních a instruktážních filmů (Speciální školy HK , TPCA, Barum Continental, Čelákovice ad.). Jako asistentka režie pracovala na celovečerním filmu pro Českou televizi. Několik let se v televizním studiu podílela na výrobě reklam, reportáží, záznamů akcí a vyzkoušela si i práci redaktorky. Napsala a zrežírovala finálový večer vyhlášení Miss Academia či vyhlášení vítězů mezinárodního festivalu reklamy. V současnosti režíruje pro Českou televizi dětský pořad o vaření Draci v hrnci. Jako koordinátorka Audiovizuální tvorby pracuje v Centru uměleckých aktivit v Hradci Králové, kde organizuje filmové workshopy, besedy, kurzy a filmové festivaly.
- CV Tereza Štěpánková (517.49 KB)Stáhnout
Iva TUŠLOVÁ
Architektka, návrhářka interiérů na volné noze. Umělkyně abstraktní malby, lektorka výtvarných kurzů. Iva o sobě říká, že jako architektka zjistila, že jí v životě chybí barvy, tak začala malovat. Vrhla se na kurz amerického malíře Nicolase Wiltona, který vyučuje stylem „ničeho se nebojte, vezměte barvy a začněte“. Naučila se tedy nebát udělat chybu, hrát si, nespěchat na výsledky, správně si nastavit kreativní mysl a experimentovat. To se snaží předávat dál na všech svých výtvarných workshopech, ať už to jsou letní školy pro děti nebo dospělé. Vystavovala Královské zahradě v Hradci Králové, v Praze v Pasáži českého Designu, zúčastnila se Polabského Montmartru v Brandýse nad Labem, pravidelně publikuje na sociálních sítích.
Veronika PELDOVÁ
Je grafická designérka pohybující se v širokém spektru oblastí grafiky, multimédií a designu. Mimo znalost klasických programů Adobe pracuje i v programech Blender a Procreate, které jí umožňují prozkoumávat nové dimenze tvorby. Kromě zkušeností s digitálními nástroji ovládá i rozličné textilní techniky. Oba obory, textil i grafickou tvorbu, vystudovala na Univerzitě Hradec Králové a nyní pokračuje ve studiu na oboru Učitelství výtvarné výchovy pro SŠ a ZUŠ. Pracuje také v Gočárově galerii jako grafička a edukátorka. V roce 2020 byla nominována na cenu Grafika roku v kategorii studentská grafika a na cenu i-dott (inspiring designers of tomorrow today). V roce 2022 obdržela výroční cenu primátora města HK za mimořádnou tvůrčí činnost.
Emilie ZÁMEČNÍKOVÁ
Působí jako pedagožka, lektorka, režisérka, herečka, autorka scénářů a odborných publikací. Na katedře výchovné dramatiky DAMU vystudovala obor dramatická výchova, léta byla její externí pedagožkou, a i nadále s ní spolupracuje. Téměř třicet let učila literárně-dramatický obor ZUŠ Střezina v Hradci Králové, vedla a režírovala řadu dětských a dospělých souborů, s nimiž se pod názvem Divadlo Jesličky, krom bohatého veřejného vystupování, každoročně účastnila celostátních přehlídek a dílen. Jako herečka spolupracovala s různými divadly, nejvíce se souborem Nejhodnější medvídci. Osm let učila herectví a přednes na Konzervatoři Pardubice, kde režírovala několik operních inscenací. V současné době se jako lektorka věnuje mladému divadlu, divadlu pro děti, uměleckému přednesu, scénickému čtení (vede i semináře pro knihovníky) a tvorbě scénářů. Působí jako lektorka Dětské scény a zasedá v porotách Wolkrova Prostějova všech stupňů. Je mimo jiné autorkou odborné publikace Cesta k přednesu aneb Průvodce pro pedagogy a mladé recitátory. V roce 2017 obdržela Cenu ministra kultury za celoživotní přínos v oblasti uměleckého přednesu, neprofesionálního divadla a dramatické výchovy dětí a mládeže.
Anna KOPECKÁ
Anna je grafička a výtvarnice s přesahy do scénografie i landartu. Je absolventkou Vyšší odborné školy Václava Hollara, oboru interaktivní grafiky. Blízká je jí práce s přírodninami, výroba šperků a talismanů. Kromě vedení autorských výtvarných workshopů je také absolventkou kurzu arteterapie a artefiletiky, který ji upevnil ve vědomí, že tvorba může být klíčem k sebepoznání, nalezení vlastních zdrojů a nahlédnutí na problémy z jiných úhlů. Uspokojení nachází v práci s dětmi nejrůznějších věkových skupin i se seniory zejména v oblasti neformálního vzdělávání.
IG: @relikty
Vojtěch DOLANA
Vojtěch je tvůrčí typ, nadšenec pro historii, kulturu, přírodní vědy, příležitostný badatel a komediant. Úspěšně absolvoval Ateliér knižního a obalového designu Fakulty umění Ostravské univerzity. Dnes působí jako grafik, průvodce a edukátor, vytváří akce a vytváří inovace pro josefovský Bastion No, I a jeho podzemí, rovněž konzultuje pro městské muzeum. Z dosavadních činností mu největší radost činilo vydávání seriálu pro děti „Kámo to je Josefov“ v místním zpravodaji, který měl mezi čtenáři značný úspěch, stejně jako vytváření vizuálního stylu josefovského Bastionu No. I a podzemí.
Ilona HONZEROVÁ
Edukátorka a projektová manažerka josefovského Bastionu No. I a podzemí. Je absolventkou Masarykovy univerzity v Brně, oboru Kulturní management. Považuje se za experimentátorku v rámci prezentace umění a historie, milovnici mikrohistorie, příležitostnou hudebnici, mámu malého synka. Je spíš kreativec než umělec. Ráda oprašuje zapomenuté příběhy a vrací je do života v podobě krátkých scének. Kromě edukace a průvodcovské činnosti pevnosti Josefov, se zabývá také dotacemi a projekty, tvoří obsah akcí, speciálních prohlídek i programů pro školy. Má za sebou několik úspěšně podaných a zrealizovaných dotačních projektů, ale i nespočet kulturních akcí, na kterých se podílela, a to jak v pracovním životě, tak i jako organizátorka ve volném čase nebo jako účinkující během desetiletého koncertování s kapelou.
Tomáš JAJČÍK
Tomáš je vystudovaný multimediální výtvarník a performer, který měl vždy blízko ke kultuře. Pohyboval se v divadelním prostředí jako jevištní technik, působil v královéhradeckém Klicperově divadle. Věnuje výrobě divadelních dekorací, kostýmů a rekvizit. Přes patnáct let působí jako lektor Flow arts. Jeho největší vášní je žonglování a rád své dovednosti předává dál.
Heidi HORNÁČKOVÁ
Heidi je umělkyně, performerka, kuchařka, pekařka a kurátorka pracující v České republice a v zahraničí. Pracuje v oblasti současného vizuálního umění a experimentálního divadla. Ráda ve svých projektech využívá sdílení jídla jako unikátní vzájemný zážitek v časoprostoru, umocňující kolektivní paměť s potenciálem zkoumat naše vnímání. Práci s dětmi a mládeží se věnovala mimo jiné coby galerijní edukátorka.
Eva HORSKÁ
Absolventka ateliérů Textilní tvorby a Veškerého sochařství (VŠUP, Praha) a Ateliéru grafického designu (EINA, Barcelona, roční stáž) pracuje se širokou škálou intermediálních prostředků ústících ve většině případů do pestrých forem knižní, komerční a volné ilustrace. Pro svůj osobitý a rozpoznatelný styl je vyhledávanou autorkou ilustrací nejen dětských knih, ale také interiérových prvků a vizuálních aplikací v prostoru.
Od roku 2021 vede semináře kresby a malby na Katedře výtvarné kultury a textilní tvorby Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové.