O jednotlivých projektech
Obsah stránky
- Dušičkové putování do josefovské historie
- Filmařský maraton aneb Zprávy z jiného světa
- Vizuální výzvy aneb jak pracuje grafik
- Architektem na zkoušku
- Pověsti všemi smysly
- Poznáváme královský Hradec
- My, hrdinové stříbrného plátna
- Josefovem od středověku po císaře pána
- Popletové a Kouzelný karavan
- V botách poutníka po mapě světa
Dušičkové putování do josefovské historie
Jak na sebe lidé vzpomínají? Proč se staví pomníky a pro koho? Kde se vzaly Dušičky a jak je slavili naši předci? Dušičkové putování se žáky 5.B ze ZŠ Jaroměř – Josefov nás zavedlo na pevnostní hřbitov. Cestou jsme poznávali do kamene vepsané osudy lidí spjatých s Josefovem a zakoušeli, jakými způsoby se dá projevit pieta. Kromě velitelů a válečných hrdinů přišla řeč i na místní řemeslníky a obchodníky, nad jejichž hroby jsme se zastavovali. Právě oni významně přispěli k rozvoji a fungování josefovské pevnosti a jejich práce byla klíčová pro každodenní život obyvatel a vojáků a pro udržení chodu pevnosti.
Inspirací pro další setkání se stal josefovský fotograf Karel Zelený (1848–1892), který svým objektivem zachytil mnohé obyvatele města. Společně jsme podle historických pohlednic vytvořili fotoplátno zachycující josefovské Masarykovo náměstí a další rekvizity, které měly dotvořit pomyslný historický fotoateliér.
Společné ztvárnění kulturních památek Josefova posílilo v dětech představivost a prohloubilo poznání historie města. Výsledná díla se stala součástí hojně navštěvované veřejné akce Draculova cesta odehrávající ve světle svíček v podzemí Bastionu I. Žáci v různých přestrojeních prozkoumali podzemní chodby za doprovodu tajemných postav a příběhů z historie. Smyslem této akce je zprostředkovat zážitkovou interaktivní formou historii pevnostního města a vytvořit prostor pro místě jedinečné slavení dušičkové tradice. Žáci se tak mohli spolupodílet na oživení tradic a zapojit se do veřejného dění ve městě.
Realizační tým:
Vedoucí lektoři a kreativci: Ilona Honzerová a Vojtěch Dolana
Zapojená škola: ZŠ Jaroměř – Josefov
Paní učitelky: Irena Krátká a Stanislava Břeská
Třída: 5.B
Filmařský maraton aneb Zprávy z jiného světa
Pět týmů studentů z různých středních škol Královéhradeckého kraje se sešlo v Centru uměleckých aktivit na desetihodinovém intenzivním zážitku, který je zavedl do světa filmové tvorby, nabídl jim práci s kamerou, posílil týmového ducha a probudil kreativní přístup k tvorbě mediálních příběhů.
Studenti se zapojili do jedinečné filmařské výzvy, kdy šlo víc než o natáčení – čekal je den plný kreativity a inspirace. Svět televizní reportáže prostřednictvím atraktivního zadání „fiktivní reportáž“ jim odkryli zkušení umělci. Studenti si vypracovali vlastní scénáře, vyrazili s kamerami do ulic Hradce Králové a využili téměř každou místnost v Centru uměleckých aktivit. Z naší fotokomory se stala jaderná laboratoř a ateliér se zeleným pozadím se proměnil v televizní studio. Své náměty zachytili studenti s jedinečným nadhledem a tvůrčí energie se promítla i do výsledných reportáží plných humoru a originality.
Výsledné reportáže se budou promítat na filmovém festivalu Cinema Open 2024, a to v pátek 15. listopadu v kině Bio Central v Hradci Králové. jako součást studentské filmové přehlídky STUDOKO.
Spolupracují
Vedoucí lektoři: Martin Holoubek, Štěpán Novotný, Tereza Štěpánková, Leoš Marek
Zapojené školy: VOŠ a SPŠ Jičín, Gymnázium Dobruška, Gymnázium Boženy Němcové, Obchodní akademie Hradec Králové, Gymnázium Dvůr Králové nad Labem, Střední škola vizuální tvorby Hradec Králové
Projekt: Kreativita za školou (Budoucnost na dosah)
Studenti SŠ napříč ročníky
Vizuální výzvy aneb jak pracuje grafik
Projekt reaguje na poptávku paní učitelky rozvíjet vnitřní motivaci žáků v hodinách výtvarné výchovy a na zájem žáků rozšířit si znalosti v oblasti 3D grafiky. Témata projektu byla vybrána s ohledem na úvodní dotazník, kde byli žáci dotazováni na jejich touhy a potřeby v oblasti výtvarné výchovy. Umělkyně dále přibližuje žákům nová média v současném umění a rozvíjí jejich počítačovou i mediální gramotnost. Žáky čeká fotomontáž s důrazem na „fake news“, umění „glitch artu“, seznámení s programem blender pro tvorbu 3D grafiky, experimentální font, animace s modelínou a mnohé další. Setkávání probíhá v čtrnáctitýdenních intervalech, vždy na 2 hodiny týdně.
Spolupracují
Vedoucí lektorka a umělkyně Veronika Peldová.
Zapojená škola: ZŠ a MŠ Štefcova, Hradec Králové
Paní učitelka: Lucie Peterová
Třídy: 7.B, 7.C
Architektem na zkoušku
Děti si vyzkouší práci architekta na dvou projektech. Nejprve se zabývají návrhem vlastního pokojíčku. Vyzkouší si měření, nákres v měřítku, dozví se, co je půdorys a pohled na stěnu. V rámci návrhu použijí i skici v perspektivě, vše zakončené vlastnoruční výrobou reálného modelu svých pokojů. Budou pracovat s programem na návrh interiérů. Poté je čeká návrh projektu úpravy interiéru školního prostředí dle vlastního výběru a projektový den velkoformátové malby na chodník v areálu školy. Cílem je zvýšit vnitřní motivaci a zájem o předmět s přesahem využití praktických informací v reálném životě, posílit wellbeing a sociální vazby ve třídě. Setkávání probíhají v týdenních intervalech po 2 hodinách.
Spolupracují
Vedoucí lektorka a umělkyně: Iva Tušlová.
Zapojená škola: ZŠ a MŠ Štefcova, Hradec Králové
Paní učitelka: Lucie Peterová
Třída: 6.A
Pověsti všemi smysly
V projektu pracujeme na starých českých pověstech, které jsou i ročním tématem třídy třeťáků. Děti si vyzkouší práci loutkáře a věnují se vytvoření deskové hry, kterou si zahrají s ostatními dětmi, rodiči či učiteli. Tematicky se budou držet českých pověstí. Nepracují se dřevem, ale s materiály vhodnějšími věku třeťáků. Setkávání probíhají v projektových dnech kvůli velké potřebě propojovat více předmětů dohromady.
Spolupracují
Vedoucí lektor a umělec Jiří Bareš.
Zapojená škola: Církevní základní škola, Hradec Králové
Paní učitelka: Květoslava Hožová
Třída: 3.A
Poznáváme královský Hradec
Druháci zpracovávají projekt o starém Hradci. Představí se v něm všechny děti ze třídy, každý trochu jinak, každý dle své libosti. Ve filmu se objeví spousta postaviček – plyšoví i neplyšoví kamarádi – lvíčci, tygříci, andělíčci… V plánu je vyrobit větší film formou koláže – aby děti hravou formou poznaly staré město a cestu do své školy. Děti objevují filmařské řemeslo i triky, samy natáčí na tablety, zkoumají známá místa, tajemná zákoutí, všímají si více svého okolí ale i drobných detailů. S umělcem se druháci a paní učitelka potkávají v projektových dnech i menších dvouhodinových setkáváních, na kterých objevují a zkouší filmařskou práci.
Spolupracují
Vedoucí lektor a umělec: Tereza Štěpánková.
Zapojená škola: Církevní základní škola, Hradec Králové
Paní učitelka: Helena Nerudová
Třída: 2.A
My, hrdinové stříbrného plátna
Dvě třídy deváťáků, dvě party mladých lidí, kteří tráví závěrečný rok na základní škole a chtějí spolu naposledy zažít něco výjimečného. Jejich vnitřní světy často ukrývají mnohem víc, než jsou schopni sami vyjádřit slovy. Proto jim pomáháme odhodit stud a otevíráme šanci zazářit na stříbrném plátně. Pod vedením umělce se inspirujeme oblíbenými filmy studentů a společně přetváříme scénáře, vyrábíme si loutky, rekvizity a kostýmy, abychom vytvořili dva animované filmy – každý jinou technikou, která co nejlépe odráží temperament a kreativitu třídy. Postupně se měníme v hrdiny fantazijních světů a poznáváme animátorské řemeslo během hodin estetické výchovy a projektových dní.
Spolupracují
Vedoucí umělec a lektor: Tomáš Jajčík
Zapojená škola: ZŠ pro žáky s narušenou komunikační schopností, Hradec Králové
Paní učitelky: Aneta Dohnalová, Iva Purmová
Josefovem od středověku po císaře pána
V pevnostním městě Josefově je historie vepsána doslova do každého kamene. Pro třídu čtvrťáků, z nichž část pochází z Ukrajiny, zůstává zatím mnohé z josefovské historie neobjeveno. Společně s lektorkou se proto vydávají do ulic, nahlížejí do dvorků a noří se do útrob bastionů, aby se seznámili nejen s jejich minulostí, ale i druhým životem prostor, které dnes zaplňují umělci, historici či muzejníci. Jednotlivá projektová setkání propojuje postupný nácvik a zdramatizování josefovské pověsti o jahelníku. Děti se postupně připravují na své role a tmelí při tom kamarádské vztahy mezi sebou. Součástí setkávání jsou také tvořivé dílny, které rozvíjejí dětskou fantazii a kreativitu. Jednou z nich byla i modrotisková dílna v Bastionu IV, kde se čtvrťáci seznámili s nejstarším způsobem potiskování lněného a bavlněného plátna. Pod vedením mistra řemesla a formíře pana Milana Bartoše za použití tiskařských forem, šikovných rukou a fantazie dětí vzniklo originálně potištěné plátno k výrobě kostýmů a kulis. Starobylou techniku potisku zahalenou do závoje tajemna si tak všichni mohli vyzkoušet na vlastní kůži a zároveň zažít i radost z úspěchu.
Spolupracují
Vedoucí umělkyně a lektorka: Ilona Honzerová
Zapojená škola: ZŠ Jaroměř – Josefov
Paní učitelky: Irena Krátká a Stanislava Břeská
Třída 4.B
Dějepis a výtvarná výchova je přímo skvělá kombinace pro kreativní učení. Sedmáci v letošním roce probírají v dějepise středověk, a protože se ukázalo, že jejich silnou stránkou je nespoutaná fantazie a zájem o hrdinské příběhy, vytvářejí pod vedením umělců animovaný film se středověkými motivy. Sami si vymysleli své hlavní postavy, vytvořili scénář, stejně tak loutky a kulisy. Pod rukama se jim rodí příběh, které vystihuje je samotné i místo, kde žijí. Krok po kroku během projektových dní objevují animátorské řemeslo a učí se spolupracovat jako tým.
Spolupracují
Umělci a lektoři: Anna Kopecká a Vojtěch Dolana
Zapojená škola: ZŠ Jaroměř – Josefov
Paní učitelka: Tereza Martinová
Třída 7.A
Popletové a Kouzelný karavan
Dvě třídy čtvrťáků se vydaly odhalovat dobrodružství skrytá za texty svých oblíbených knih. Z textů, které si děti donesly, vznikají pod vedením umělkyně dvě pásma scénických četní, recitací a drobných divadelních etud, do nichž se obtiskává jedinečná individualita každého dítěte i kolektivní atmosféra třídy. Jednotlivé výstupy včetně autorského hudebního doprovodu vznikají tak, aby každé z dětí mohlo nechat vyniknout svůj talent a rozvíjet vlastní nápady. Děti se tak během série projektových dní seznamují zcela novým způsobem s texty a prožívají je do hloubky, jakou jim běžná výuka neumožňuje.
Spolupracují
Vedoucí umělkyně a lektorka Emilie Zámečníková
Škola: Základní škola Police nad Metují
Paní učitelky: Andrea Kolářová a Tereza Šturmová
V botách poutníka po mapě světa
Existuje něco jako typický Američan? Jak můžeme ovlivnit vnímání jídla hudbou a co všechno utváří naši identitu? Sedmáci se v hodinách zeměpisu postupně seznamují s různými regiony světa a pod vedením umělkyně a lektorky Heidi Hornáčkové poznávají všemi smysly kulturní a geografická specifika jednotlivých zemí. V propojení s angličtinou pronikají za zažité stereotypy o lidech jiné národnosti a učí se přijímat jinakost. Postupné poznávání odlišných životních osudů a perspektiv v nich zároveň prohlubuje vzájemný respekt a smysl pro spolupráci.
Spolupracují
Vedoucí umělkyně a lektorka Heidi Hornáčková
Škola: ZŠ Hradební, Broumov
Paní učitelka: Dana Frömmelová