Pro školy
Projekt kreativního učení je nastaven tak, aby podporoval probíhající výuku. Umělecké metody a spolupráce mohou být uskutečňovány v jakémkoliv předmětu v závislosti na ŠVP a RVP. Cílem je podpořit mezipředmětové vazby, činnosti probíhají zážitkovým, projektovým způsobem využívajícím postupy, se kterými pracují jednotlivé umělecké obory. (Manuál programu Kreativní partnerství, vydáno Společností pro kreativitu ve vzdělávání)
Pedagog společně s umělcem/kreativcem učí v tandemu. Pedagog přispívá do programu svými pedagogickými znalostmi a pomáhá s přípravou programu v závislosti na tematických plánech pro daný ročník. Poskytuje svou expertízu, jeho role je konzultační, pomáhá jak dětem, tak umělci/kreativci. Konzultuje přípravu, realizaci, metody, reflektuje a evaluuje proces.
Rozsah programů pro školní rok 2024/25
Rozsah projektu probíhá dle domluvy a potřeb školy či umělce/kreativce, je také odvislý od způsobu financování projektu. Jedná se o projektové dny po pěti hodinách s minimální dotací 2 projektové dny za školní rok. Celkem má projekt tyto fáze
- Úvodní zaškolení do programu kreativního učení – není honorováno
- Příprava programu (část společně s pedagogem), seznámení se s prostředím školy a třídou příprava na dané hodiny
- Konkrétní realizace programu ve výuce
- Společná reflexe a evaluace programu
- Průběžné konzultace a koordinace
Projekt kreativního učení může být zakončen nějakou formou kreativního veřejného výstupu, ať se již jedná o taneční vystoupení, divadelní inscenaci, promítnutí vytvořeného filmu, komentovanou výstavu apod.
Přínosy pro pedagoga:
- Zážitková výuka obohacená o nové metody a umělecké procesy
- Prevence vyhoření
- Větší motivace k inovacím ve výuce
- Rozvoj kreativity a tvořivého myšlení
- Příležitost poznat děti v jiném světle
- Podpora vztahů a sociálních vazeb mezi učitelem a dětmi
Přínosy pro děti a mládež:
- Propojování s reálným životem
- Stírání hranic předmětů
- Probouzení tvořivého myšlení
- Posilování samostatnosti, zodpovědnosti, hlasu, prostoru pro vyjádření a sebevyjádření, pro vzájemnou spolupráci a rovnost hlasů
- Posilování vnitřní motivace
- Objevování a posilování silných stránek dítěte
- Učení prožitkem
- Zlepšování vztahů ve třídě, zlepšování sociálního klimatu,
- Porozumění některým budoucím profesím a spolupráce s profesionály, lepší orientace v profesích, vliv na budoucí výběr povolání