Obecně o kreativním učení
Kreativní učení
Téma kreativní učení jsme otevřely prostřednictvím konference Kreativní učení v KH kraji s názvem Jak dostat umění do škol a školy k umění aneb jak si věřit, tvořit, radovat se, objevovat a učit, která proběhla v lednu 2023. Hledali jsme na ní odpovědi na otázky, co kreativita a kreativní učení vlastně je, jaké si klade cíle a jakým způsobem probíhá. Jak můžeme napomoci prosazování kreativního učení do škol? Smyslem konference bylo nejen téma v našem kraji otevřít, ale začít budovat komunitu a vzájemný dialog umělců, kulturních institucí, kreativců, pedagogů, žáků a dalších zájemců z kulturních odvětví. Ve školním roce 2023 – 2024 se nám díky aktivnímu zapojení umělců, kreativců a pedagogů podařilo vytvořit zapálenou komunitu a úspěšně odpilotovat 12 celoročních třídních projektů na šesti základních školách po celém Královéhradeckém kraji. Tento i následující roky budeme přenášet kreativní učení na střední školy.
Co je kreativní učení a na čem staví?
Jedná se o dlouhodobé mezioborové působení umělců a kreativců, případně jiných expertů z kreativních odvětví, kteří učí v závislosti na ŠVP a RVP, ovšem prostřednictvím umění, tvůrčího a kreativního myšlení. Kreativní učení má stejné cíle jako výuka klasická, liší se ale samotný proces. Staví na vzájemném obohacování a propojování v trojúhelníku pedagog – umělec/kreativec – žák, na tandemové výuce, kdy jednotliví aktéři přináší do výuky svůj pohled. Projekt kreativního učení není vázán jen na výchovy, naopak může být uskutečňován v jakémkoliv předmětu.
Umělec/kreativec roste v lektorských a pedagogických dovednostech, v naslouchání a práci s dětmi, pro pedagoga jsou nové umělecké procesy, žák profituje z obojího.