6 + 1 kroků kreativního učitele
Začínáme 15. listopadu 2024
Přednáškový sál CUA HK
Tomkova 139/22
500 03, Hradec Králové
- Kapacita: 14 pedagogů (SŠ, VOŠ a konzervatoře)
- Délka: 6 workshopů (po 8 hod.) + 1 Inspirativní den (6 hod.) / ročně
- Kurz je zdarma
Celoroční vzdělávací kurz je určený pro pedagogy, kteří chtějí zapojit kreativní výukové metody do své praxe a rozvíjet spolupráci s umělci napříč obory.. Během workshopů si účastníci mohou osvojit a prohloubit kreativní kompetence a dovednosti, rozvíjet kreativní myšlení a návyky mysli, věnovat se participativnímu a designovému procesu ve výuce, získat inspiraci, jak studenty podporovat v kritickém myšlení. Kurz vyvrcholí Inspirativním dnem, kdy si pedagogové připraví vzorové hodiny s využitím nově nabytých kompetencí a dovedností. Kurz je vedený zážitkovým způsobem a inspiruje se širokou škálou kreativních profesí.
Obsah stránky
Program workshopů
- Kreativní učitelství: jak kreativita, kreativní kompetence a návyky mysli mohou přinést změnu do školního prostředí (15. 11. 2024, 28. 11. 2024)
- Stavění společné reflexe a evaluace v kreativním učitelství (24. 1. 2025)
- Učení v souvislostech s využitím metod dramatické výchovy (20. 3. 2025)
- Jak aplikovat cvičení improvizace do výuky (23. 4. 2025)
- Prožitkový workshop s praktickými tvůrčími postupy vycházejícími z artefiletiky a tvůrčího psaní. (15. 5. 2025)
- Inspirativní den (30. 5. 2025)
Podrobný program
1. Kreativní učitelství: jak kreativita, kreativní kompetence a návyky mysli mohou přinést změnu do školního prostředí.
Lektorka: MgA. Katarína Kalivodová
15. listopadu 2024, 9:00 – 17:00
28. listopadu 2024, 9:00 – 17:00
Dva, obsahově na sebe navazující, workshopové dny zaměřené na praktické získávání a ověřování principů kreativního učení (kreativní návyky myšlení, vysoce funkční prostředí k učení) nabídnou středoškolským učitelům jedinečnou příležitost prozkoumat, jak kreativní vzdělávání může podpořit inovativní přístupy ve výuce.
Prostřednictvím praktických aktivit a jejich reflexí se budeme zamýšlet nad uchopením kreativního vzdělávání jako nástroje holistického rozvoje. Důraz bude kladen na inspiraci, kterou přináší umění, kultura a kreativita do vzdělávání a rozvíjení praktických smysluplných metod kreativního učení přinášející změnu do školního prostředí. Učitelé získají praktické dovednosti, které jim pomohou zvýšit participaci, motivaci a angažovanost žáků.
Workshop rovněž nabídne prostor pro sdílení zkušeností a diskuzi nad možnostmi, jak kreativní vzdělávání systematicky implementovat ve školním prostředí.
2. Stavění společné reflexe a evaluace v kreativním učitelství
Lektorka MgA. Kateřina Fojtíková
24.1.2025 9:00 – 13:00,
2 hodiny testování na svých hodinách, 2 hodiny webinář dle dohody
Věnujete se kreativnímu učení nebo uvažujete o jeho zavedení ve své škole? Hledáte informace o metodikách, příkladech a argumentech pro kreativní učení? Zajímá vás, jak tuto formu vzdělávání hodnotit a jak vést reflexi kreativních projektů? Během semináře se budeme věnovat praktickým otázkám hodnocení a evaluace kreativního učení, včetně konkrétních příkladů dobré praxe. Účastníci získají nástroje pro dokumentaci projektů, vyhodnocování dat a reflexi vlastních vzdělávacích aktivit.
První blok
- Úvod do kreativního učení a hodnotících kritérií (pro žáky, učitele i vedení škol). Diskuse o schématech a metodikách kreativního učení, jejich možnostech a limitech.
- Dokumentace kreativních projektů – rozdělení na různé přístupy a využití hybridních metod.
- Příklady dobré praxe s ukázkami a diskusí.
- Evaluace kreativních projektů – jak vyhodnocovat výzkumy a různé zdroje dat.
- Plánování vlastních kreativních projektů a hledání vhodných metodik.
Druhý blok
Vlastní praxe: 2 hod kdykoliv mezi seminářem a webinářem
Třetí blok – webinář
Závěr: hodnocení jednotlivých projektů, společná reflexe, interpretace.
3. Učení v souvislostech s využitím metod dramatické výchovy.
Lektorka MgA. Jitka Míčková
20.3.2025 9:00 – 17:00
Na praktickém semináři si na vlastní kůži prožijete, jak fungují metody a techniky dramatické výchovy a zjistíte, proč je vhodné je využívat ve výuce s žáky středních škol.
Po prožitém programu společně rozebereme jeho cíle, témata, obsah, pojmenujeme si jednotlivé metody a techniky, mezi které patří např. hra v roli, improvizace, živý obraz, ozvučené myšlenky, postava na zdi, reflexe. Vyzkouším i jiné jejich varianty, představíme si a prakticky ozkoušíme metody vedení a společně najdeme postup při vlastní přípravě vyučovací hodiny, či výukové lekce. Zároveň nabídneme další odborné zdroje pro další inspiraci.
Dramatická výchova plně napomáhá také kooperativnímu učení, při kterém je kladen důraz na komunikační a argumentační dovednosti, schopnost kriticky myslet, tolerovat a porozumět jiným názorům a postojům, respektovat své spolužáky, spolupracovat a být zodpovědný za práci v týmu. Aktivní účastí na programu, který využívá metody dramatické výchovy, se zlepšuje vnitřní klima třídy, žáci i učitel mají možnost se poznat z nových stránek a společně pracovat na řešení konkrétních problémů.
Zároveň budete mít přístup k odborným zdrojům pro další inspiraci.
4. Jak aplikovat improvizaci do výuky
Lektor: Mgr. Tomáš Jireček, DiS.
23.4.2025 9:00 – 15:00
5. Prožitkový workshop s praktickými tvůrčími postupy vycházejícími z artefiletiky a tvůrčího psaní.
Lektor: MgA Jan Pražan
15.5.2025 9:00 – 17:00
V rámci celodenního workshopu budeme pracovat s náměty a technikami z artefiletiky i ekoarteterapie.
Výchozím partnerem sebezkušenostní praxe bude přírodní prostředí a výtvarná tvorba. Propojující nitkou bude téma čtyř přírodních živlů a jejich kvality v osobní i skupinové dynamice.
Cílem workshopu pak bude prostřednictvím výtvarné tvorby v přírodě, rozvíjet imaginaci a kreativitu, zapojit komplexní smyslovou zkušenost, objevit nebo prohloubit skrytý tvořivý potenciál, reflektovat aktuální environmentální témata. Jak individuálně, tak v komunikaci s kolektivem/skupinou.
Nedílnou součástí programu bude i důraz na wellbeing pedagogů
Informace o lektorech
MgA. Katarína Kalivodová
Původně profesi performerka působící v divadlech a nezávislých uměleckých uskupeních v Evropě s praxí vysokoškolské pedagožky. Ve Společnosti pro kreativitu ve vzdělávání se zaměřuje na rozvoj programů podporujících kreativní myšlení. Aktivně se podílí na vytváření ekosystémů kreativního vzdělávání v České republice, propagaci, advokacii a smysluplným propojováním vzdělávání s kulturním a kreativním sektorem. Od července 2020 je ředitelkou SPKV a členkou správní rady uMĚNÍM – platformy pro kreativní učení.
MgA. Kateřina Fojtíková
Vystudovala obor nová a digitální média na Akademii výtvarných umění v Praze. Studovala také na Cooper Union School of Art and Science, v současné době dokončuje PhD. Studium na Pedagogické fakultě UK v Praze.
Věnuje se umělecké a kurátorské činnosti, patnáct let působila jako pedagožka na středních a vysokých školách. Je zakladatelkou Kulturního centra Schule, které spojuje komunitní, uměleckou a vzdělávací oblast. V současné době spolupracuje na popularizačních vzdělávacích programech s AVČR a věnuje se výzkumu a evaluaci vzdělávacích programů.
MgA. Jitka Míčková
V praxi se metodám výchovné dramatiky a zážitkové pedagogiky věnuje dlouho, a to především jako lektorka a metodička organizace Post Bellum, kde se ve Vzdělávání Paměti národa zaměřuje na edukační programy (tvoří a vede zážitkové workshopy a lektorské dílny pro všechny věkové kategorie). Pro Post Bellum Jitka také školí lektory, vede vzdělávací semináře, podílela se na šifrovací hře Mráz na Strahově, lektoruje divadelní ateliér Paměti národa v divadle Pod Palmovkou. Na pedagogické fakultě UK vzdělává budoucí pedagogy. Je autorkou knihy „Cesta do pohádky“ (literárně-dramatické projekty v MŠ) spolupracuje s nakladatelstvím Portál, kde vede pravidelné semináře pro pedagogy.
Metody výchovné dramatiky taky uplatnila při tvorbě vzdělávacích dílen navazujících na představení v divadle Spejbla a Hurvínka a divadle Minor. Dále je zakladatelkou a členkou loutkového divadla Na háčku zaměřeného na tvorbu pro děti, ve kterém také tyto principy plně využívá.
Mgr. Tomáš Jireček, DiS.
Miluje improvizaci a zkoumá ji víc jak patnáct let z mnoha úhlů pohledu. Kouká na ni jako herec a lektor v divadelně improvizační skupině Paleťáci. Také jako trenér aplikovaní improvizace. Učí také soft skills (prezentační a komunikační dovednosti) a vede teambuildingy (adaptační kurzy a změna klimatu ve skupině). Dále improvizaci zkoumá jako dramaterapeut při individuálních i skupinových terapiích, a to buď v jeho terapeutovně, pardubické neziskovce Cedr, která podporuje lidi s duševním onemocněním, nebo v Psychoterapeutickém centru v Hradci Králové. I jako slam poeta si zaimprovizuje, když sem tam vystoupí s velikány tohoto žánru. V odvětví mluvené poezie si pak vyrobil s Jakubem Klejchem a Milanem Duspivou pořad Kontrabásnění. A v neposlední řadě se zabývá improvizací jako vypravěč.
MgA. Jan Pražan
Je malíř a grafik, absolvent Fakulty výtvarných umění v Brně, kde studoval pod vedením prof. Martina Mainera. Ve svých obrazech spojuje inspirace z blízkých i dalekých cest (malířské sympozium v Meghalayi v Indii, Brazílie), věnuje se poznání lidské mysli, vědomí a jejího propojení s okolním, přírodním světem. Tematicky se vztahuje ke svému okolí, oblíben věnuje motivům přírody, kosmu, ale i místům osobního významu a blízkým lidem.
Podporující a uzdravující kvality výtvarné tvorby se snaží předávat formou ý workshopů, realizovaných zejména ve školních. Od roku 2017 do současnosti působí v projektu Kreativní partnerství/učení, a to jak na pozici kreativce, tak konzultanta kreativity. Je frekventantem ekoarteterapeutického výcviku na EKO ART THERAPY INSTITUT z. s.
Jeho díla jsou zastoupena v soukromých i veřejných sbírkách. http://www.janprazan.com/
Registrace
Kontaktní osoby:
Mgr. Ilona Havlíčková
koordinátor kreativního učení
tel.: 731 418 857
e-mail: kreativniuceni@cuahk.cz
Mgr. Petra Kultová
konzultant kreativního učení
tel.: 607 672 786
e-mail: konzultantkreativity@cuahk.cz