KYANOTYPIE, VAN DYKE A SLANÝ PAPÍR – historické fotografické techniky
Termín: sobota 14. ledna 2023 od 8.hod.
Místo konání: Centrum uměleckých aktivit, Tomkova 139, Hradec Králové
Účastnický poplatek: 2 000,- Kč
Přihlášky: do 10. ledna 2023 – max.počet účastníků: 6
Anotace:
Cyanotype – kyanotypie. Označení pro jednu z mnoha technik, která vychází z objevu Sira Johna Herschela, který v letech 1841-42, přišel nato, že některé sloučeniny železa jsou citlivé na světlo. Kyanotypie obvykle poskytují snímky výrazně modrého tónu. Modrou barvu lze ale také převést na jiné zbarvení. V roce 1843 bylo kyanotypií použito k vůbec první fotografické ilustraci knihy. Kyanotypie a její odvozeniny (viz Blueprint) byly velmi populární, protože jde o techniky jednoduché a obrazově vděčné.
Vandyke proces. Van Dyke, Sépiový tisk Van Dyke. Přímo kopírující proces založený na citlivosti železitých solí ke světlu. V principu je podobný kallitypii. Obrazy hnědavého tónu mohou připomínat také platinotypie, od nichž se však výrazně liší cenou pořízení.
Slaný papír. Nejrozšířenější typ pozitivního papíru používaný v prvních dvou desetiletích vývoje fotografie. Tento proces používali někteří fotografové i kolem roku 1900, kdy usilovali o umělecký záměr obrazu. Fotografický obraz slaných papírů bývá mdlý, nevýrazný, v detailech a ve stínech obtížněji čitelný. Slaběji čitelná kresba a matný povrch slaných papírů vedly proto často ke zvýraznění obrysů nebo přemalbě obvykle kvašovými barvami, čímž se mohlo dosáhnout iluze podobnosti s malířskou miniaturou. Malby na slaný papír patří k typickým projevům portrétní fotografie padesátých let 19. století. I když po roce 1851 byly již fotografům k dispozici kvalitnější albuminové papíry, zůstávaly slané papíry ještě po celé desetiletí velmi oblíbené, což lze vysvětlit jednak snadnější preparací slaných papírů oproti albuminovým a jednak uzpůsobením povrchu těchto papírů malířským zásahům, které byly projevem setrvačnosti malířské tradice.
Cíl kurzu:
Provést zájemce počátečními nástrahami a záludnostmi procesu. Každý z absolventů by měl po absolvování kurzu v domácích podmínkách a s minimem speciálních pomůcek tuto techniku zvládnout. Práce zhotovené během kurzu zůstávají majetkem účastníka kurzu.
Lektor:
Ivan Nehera
absolvent Institutu tvůrčí fotografie Opava. Dlouholetý lektor nejen klasické černobílé fotografie a fotografie digitální. Je trpělivým průvodcem při výuce ovládání velkoformátových kamer. Po absolvování ušlechtilých historických technik u prof. Luďka Vojtěchovského svou lektorskou činnost rozšířil právě o historické alternativní tisky fotografií.