KYANOTYPIE, VAN DYKE A SLANÝ PAPÍR –  historické fotografické techniky Zbývají poslední 2 místa!

KYANOTYPIE, VAN DYKE A SLANÝ PAPÍR – historické fotografické techniky

Termín: sobota 14. ledna 2023 od 8.hod.
Místo konání: Centrum uměleckých aktivit, Tomkova 139, Hradec Králové
Účastnický poplatek:  2 000,- Kč
Přihlášky:  do 10. ledna 2023 – max.počet účastníků: 6

Anotace:

Cyanotype – kyanotypie. Označení pro jednu z mnoha technik, která vychází z objevu Sira Johna Herschela, který v letech 1841-42, přišel nato, že některé sloučeniny železa jsou citlivé na světlo. Kyanotypie obvykle poskytují snímky výrazně modrého tónu. Modrou barvu lze ale také převést na jiné zbarvení. V roce 1843 bylo kyanotypií použito k vůbec první fotografické ilustraci knihy. Kyanotypie a její odvozeniny (viz Blueprint) byly velmi populární, protože jde o techniky jednoduché a obrazově vděčné.

Vandyke proces. Van Dyke, Sépiový tisk Van Dyke. Přímo kopírující proces založený na citlivosti železitých solí ke světlu.  V principu je podobný kallitypii. Obrazy hnědavého tónu mohou připomínat také platinotypie, od nichž se však výrazně liší cenou pořízení.

Slaný papír. Nejrozšířenější typ pozitivního papíru používaný v prvních dvou desetiletích vývoje fotografie. Tento proces používali někteří fotografové i kolem roku 1900, kdy usilovali o umělecký záměr obrazu. Fotografický obraz slaných papírů bývá mdlý, nevýrazný, v detailech a ve stínech obtížněji čitelný. Slaběji čitelná kresba a matný povrch slaných papírů vedly proto často ke zvýraznění obrysů nebo přemalbě obvykle kvašovými barvami, čímž se mohlo dosáhnout iluze podobnosti s malířskou miniaturou. Malby na slaný papír patří k typickým projevům portrétní fotografie padesátých let 19. století. I když po roce 1851 byly již fotografům k dispozici kvalitnější albuminové papíry, zůstávaly slané papíry ještě po celé desetiletí velmi oblíbené, což lze vysvětlit jednak snadnější preparací slaných papírů oproti albuminovým a jednak uzpůsobením povrchu těchto papírů malířským zásahům, které byly projevem setrvačnosti malířské tradice.

Cíl kurzu:

Provést zájemce počátečními nástrahami a záludnostmi procesu. Každý z absolventů by měl po absolvování kurzu v domácích podmínkách a s minimem speciálních pomůcek tuto techniku zvládnout. Práce zhotovené během kurzu zůstávají majetkem účastníka kurzu.

Lektor:
Ivan Nehera

absolvent Institutu tvůrčí fotografie Opava. Dlouholetý lektor nejen klasické černobílé fotografie a fotografie digitální. Je trpělivým průvodcem při výuce ovládání velkoformátových kamer. Po absolvování ušlechtilých historických technik u prof. Luďka Vojtěchovského svou lektorskou činnost rozšířil právě o historické alternativní tisky fotografií.

Přihláška a platba

Jméno a příjmení
E-mailová adresa
Telefon
Organizace / Spolek / Soubor
Město

 

Organizace / Firma / Jméno
Ulice
Město
PSČ
IČ *
DIČ *
Kurzovné zaplatím *
Cena celkem
2000 Kč
Musíte souhlasit se zpracováním osobních údajů!
Musíte souhlasit s obchodními podmínkami!

Dáme impuls vaší tvorbě!

Žijeme uměním a pečujeme o rozvoj začínajících tvůrců. Objevujte s námi kreativní svět a probuďte své kulturní smysly na akcích, které pořádáme už 30 let.

Využíváme soubory cookies!
Aby náš web fungoval přesně tak, jak má, využíváme soubory cookies, které zpracováváme podle zásad ochrany osobních údajů. Další informace o využití cookies souborů naleznete zde.